Satie traf Strawinsky zuerst beim Lunch bei Debussy im Juni 1911, kurz nach der Premiere von Petruschka. Als "Hommage an Erik Satie" fügte Strawinsky den "Eiscream-Wagon-Walzer" zu seinen Drei leichten Stücken für Piano zu vier Händen von 1915 hinzu, in dem er "etwas von seinem Esprit zu porträtieren" versuchte. Umgekehrt widmete Satie 1916 Strawinsky sein Chanson Le chapelier. Die erste Variation im Mittelsatz von Strawinskys Klaviersonate für 2 Klaviere (1943-44) ist ebenfalls reiner Satie

Satie first met STRAWINSKY at a luncheon chez Debussy in June 1911, shortly after the première of Petruschka. Strawinsky added the "ice-cream wagon Valse" to his Three Easy Pieces for piano duet in 1915 "in homage to Erik Satie", trying to "portray something of his esprit" in it. In return Satie dedicated his song Le chapelier to Strawinsky in 1916. The first variation in the central movement of Strawinsky's Sonata for two pianos (1943-44) is pure Satie too.
(Robert Orledge, Satie remembered, p.105)